Náboženské rituály doby bronzové na Cezavách u Blučiny MZM, Ditrichštejnský palác, Zelný trh Brno výstava již skončila
(vychází z výstavy, která byla na podzim 1999 instalována v muzeu ve Šlapanicích)
Přinášení lidských obětí nadpřirozeným silám je
dramatickým fenoménem, který lze sledovat v mnoha různých kulturách již od
paleolitu. Jejich motivem byla představa, že lidská oběť jako nejvyšší možná
forma daru božským bytostem je nápomocná či dokonce nezbytná ke stále se
opakující regeneraci nadpřirozených sil, potřebných k udržení či znovunastolení
kosmického řádu a života vůbec.
Pozůstatky krvavých náboženských rituálů se
výmluvným způsobem projevují také v archeologických pramenech. Návštěvník
výstavy se o tom může přesvědčit na příkladu nálezů z výšinné lokality Cezavy,
vypínající se nad soutokem Svratky a Litavy mezi obcemi Blučina a Židlochovice.
Toto návrší patří mezi nejvýznamnější a nejpozoruhodnější archeologická
naleziště doby bronzové, zejména díky mimořádnému množství nepohřbených lidských
koster a bronzových pokladů.
Dosavadní dlouholeté výzkumy Moravského zemského
muzea v Brně zde prokázaly tři hlavní sídelní horizonty této epochy, nálezové
situace s lidskými skelety jsou však vlastní jen dvěma z nich.
V únětické
kultuře starší doby bronzové (od 1800 do 1600 př.n.l.) se
lidské kosterní pozůstatky objevují v některých sídlištních objektech -
původně zásobních jamách pro uskladnění obilovin. Různost v jejich uložení
demonstrují na výstavě tři objekty.
- V prvním z nich (obj.č.46/1993) byly na dně
uloženy neúplné pozůstatky dvou osob v neanatomické poloze - mladého muže a
13-15 leté dívky s řadou násilných zásahů na jednotlivých kostech. Obětování
tohoto páru bylo patrně pojato jako rituál posvátného sňatku - hieros gamos.
Situace je za použití originálních nálezů působivě rekonstruována v kruhové
podlahové vitrině a představuje jeden z nejatraktivnějších výjevů
výstavy.
- Na dně další zásobní jámy stejné kultury
(obj.č.45/1993) byl v extrémně skrčené poloze spolu s jednotlivými kostmi
dalších dvou jedinců uložen skelet mladé ženy, která měla při sobě bronzové
spirálovité záušnice a spirálovitý prsten.
- V horních partiích třetí zásobní jámy
(č.5/1985) - při ústí a hrdle byla zjištěna kumulace několika set zlomků
lidských kostí se známkami násilných zásahů, opálení nebo přepálení. Jsou
pozůstatkem hromadné lidské oběti - hekatomby, a to nejméně jedenácti dětí a
jednoho dospělého. Tato oběť měla pravděpodobně zajistit jarní návrat
vegetačního božstva, které předtím na podzim zmizelo v podsvětí (opakovalo
se každoročně).
- Druhý sídelní horizont, který na Cezavách
charakterizuje obrovské množství kosterních pozůstatků (několika set osob),
spadá do velatické kultury počátku mladší
doby bronzové (1300-1250 př.n.l.). Z tohoto období jsou na výstavě
prezentovány tři ukázky tzv. plošných nálezových kumulací, kdy se na ploše
několika metrů čtverečních nahromadily nálezy nejrůznějšího druhu - části
keramických nádob (mezi nimi byl objeven unikátní kus, pocházející z oblasti
Bavorska), bronzové předměty, lidské kostry a jejich části, popř. i jednotlivé
lidské kosti. Z dalších nálezů jsou to pak zvířecí kosti, lastury, zuhelnatělá
semena zemědělských plodin a neopracované kameny. Z bronzových pokladů,
kterých na lokalitě bylo zjištěno značné množství, je na výstavě v úplné
podobě zastoupeno sedm nejvýznamnějších.
Na základě těchto archeologicky zjištěných
situací a nálezů můžeme Cezavy mladší doby bronzové charakterizovat jako
"centrální sakrální okrsek", kde byly opakovaně vykonávány magicko-náboženské a
sociální obřady. Myšlenkovou náplň těchto rituálů je třeba hledat nejen v
oblasti zemědělské výroby, ale i v obřadním pojetí zpracování barevných kovů (to
je doloženo na lokalitě nálezy odlévacích forem a kovozpracovatelských
nástrojů).
V současné archeologii jsou Cezavy unikátním
nalezištěm. Za jedinou obdobu v českých zemích můžeme považovat Skalku u Velimi
(střední Čechy) - tu návštěvníkovi výstavy alespoň trochu přiblíží odlitek
nálezové situace s rozhozenou dětskou kostrou a několik autentických lebek se
stopami smrtelných zranění.
Výstava
dává nahlédnout do málo známé a tak trochu stinné stránky nejstarších dějin,
neboť přináší překvapivá až zarážející svědectví o pohnutých osudech předků.
Nejeden návštěvník si možná oddechne, že se nenarodil v době bronzové. Je však o
čtyři tisíce mladší civilizace o mnoho osvícenější? Neplýtvá lidskými životy
ještě iracionálněji a masověji, než tomu bylo za časů mýtických reků a
bohů?
Text: PhDr. Milan Salaš, CSc.
|